Вокально-хорова робота на уроках музичного мистецтва
Технологія вокально-хорового співу на уроках музики та музичного мистецтва
І-й етап має такі завдання: а) розвиток дитячого голосового апарату(діапазону,дихання, артикуляції ); б) розвиток інтонаційної виразності; в) формування початкових співацьких умінь та навичок; г) робота над створенням хорового унісону; д) виховання інтересу до співацької діяльності. На даному етапі напрямок роботи - від слова до співу . Для досягнення цих завдань доцільно виконувати ігрові мовні вправи,наприклад: - «Летить жук» (на звук «ж») - «Політ літака» (на звук «р») Ці вправи діти виконують, спочатку промовляючи звуки «ж» або «р», потім доповнюють пластичним інтонуванням(зображенням рухами рук, імітуючи політ).При цьому слід дотримуватися наступного : при русі рук вгору мелодія рухається в тому ж напрямку, а при русі рук вниз мелодія поступово рухається від високих до низьких звуків. - «Годинник» За командою вчителя діти імітують рух годинника рухами рук вправо-вліво. Вони відтворюють ритмічну структуру, промовляючи склади «тік-так». При виконанні вправи можна змінювати темп. - «Крапельки» Підіймаємо руки догори і, промовляючи склад «кап» , руки опускають вниз, імітуючи крапельки дощу. Можна починати виконувати вправу на піано, а закінчувати на форте, змінюючи темп. - «Вітер» На склад «у» діти співають на різні види зміни динамічних відтінків. - Гра «Ехо» Вчитель просить дітей уявити , що вони ніби заблукали в лісі, потім співає склад «ау»,що містить мелодію,побудовану на терції. Цю вправу дітям слід повторювати за вчителем. Хто заспівав правильно,той знайшовся. Ця гра включає індивідуальну роботу з учнями.
ІІ-й етап має такі завдання: а) робота над диханням, артикуляцією, динамікою, тембровим ансамблем ; б) осмисленість розспівування голосних, виразність фразування; в) розуміння диригентського жесту; г) формування кантиленного співу; д) розвиток слухової уваги, вміння працювати в групах; е) розвиток поліфонічного та гармонічного слуху. Напрямки роботи: Формування культури унісону. Підготовка до двоголосного співу. Для виконання цих завдань учитель може використовувати ритмодикламацію. - Вправа «Бутерброд» Діти розподіляються на три групи. Діти першої групи промовляють слово «хліб», другої «масло», третьої «ковбаса». Спочатку вчитель працює з кожною групою окремо, потім поєднуються дві групи ( перша та друга, друга та третя, перша та третя), далі всі три групи промовляють слова одночасно. Важливо, щоб діти вчились не лише промовляти слово своєї команди, але й слухали слова, які говорять діти іншої групи. Можливо запропонувати дітям придумати свій варіант цієї вправи. Зробити наприклад , салат («сир» , «яйце» , « майонез»), чи відвідати зоопарк («лев», «ведмідь», «бегемот»), чи інше , де діти придумують слова іншої тематики на один, два, три склади. Ця вправа розвиває навички багатоголосного співу та творчі здібності дітей. - Робота над унісоном Наприклад звук «соль» співаємо разом акапельно декілька хвилин на ланцюжковому диханні. Потрібно не лише намагатися чистого інтонування , але й слухати один одного, співати «як один». Ця вправа розвиває навички хорового співу. При цьому вчитель має можливість контролювати інтонування даного звуку кожним учнем, тобто приміняти індивідуальний підхід . - « Від одного до десяти» Учні промовляють числа від одного до десяти, а потім навпаки від десяти до одного з обов’язковим дотриманням чіткої артикуляції. Далі завдання ускладнюються за рахунок зміни динаміки, звуковедення (легато, стаккато), ритмічного малюнку. Вправу можна виконувати,як канон. - Спів за рухами рук Кисть лівої руки виконує роль нотоносця, а вказівний палець правої руки або ручка, взята в праву руку, показує розташування нот на нотоносці. Наприклад, «соль» розміщується на безіменному пальці, «ре» під мізинцем, «фа» між мізинцем і безіменним і т.д. Спочатку діти співають за жестами вчителя , потім виконують ці жести та співають разом з учителем. ІІІ-й етап має такі завдання: а) володіння навиками ланцюжкового дихання; б) розвиток вміння співати акапельно; в) виконання канонів; г) виконання пісень з підголосками; д) удосконалення навичок двоголосного співу. На даному етапі напрямок роботи удосконалювати культуру унісонного співу та формувати навички двоголосного та триголосного співу. Вправи: - Співати звук «фа» акапельно на ланцюжковому диханні. - Від звуку «фа» діти співають мелодію, яка рухається поступово вверх або вниз за рухами рук вчителя. - Створити дві команди. Діти першої групи тримають звук «фа» по руці вчителя, а діти другої групи в цей же час за рухами другої руки співають мелодію, яка рухається вниз або вгору , промовляючи інші звуки ( наприклад «фа», «соль», «ля» , «соль» , « фа» , «мі», «фа»).Потім навпаки. - Клас розподіляється на дві групи. Перша група співає по-черзі звуки «фа», «до» декілька разів. По команді вчителя друга група співає звуки починаючи з «фа» за рухами рук вчителя. - Спів за рухами обох рук вчителя , починаючи з «фа». - Спів канонів - Вправи на два та три голоси : Спочатку потрібно розподілити клас на дві або три групи та вивчити мелодію з кожною групою окремо лише потім з’єднати партії. Слід привчати дітей співати свою партію та слухати ,як співають діти інших груп. Під час рішення цієї проблеми дуже важливо дотримуватись наступних рекомендацій: 1. Дітям повинно бути цікаво. 2. Вчитель повинен добре володіти диригентськими навичками. 3. Педагог має проявити творчий підхід до кожної вправи, корисною буде й імпровізація. 4. Всі вправи виконувати акапельно.