Вимоги до сучасного уроку літератури
І. Дидактичні вимоги до сучасного уроку
1. Чітке формулювання освітніх завдань у цілому та його складових елементів, їхній зв'язок із розвиваючими і виховними завданнями.
2. Визначення оптимального змісту відповідно до вимог навчальної програми і цілей уроку, із урахуванням рівня підготовки й підготовленості учнів.
3. Прогнозування рівня засвоєння учнями наукових знань, сформованості умінь і навичок як на уроці, так і на окремих його етапах.
4. Вибір найраціональніших, оптимальних методів, прийомів і засобів навчання, стимулювання і контролю. Вибір форм організації, що забезпечує максимальну самостійність у навчанні учнів.
5. Реалізація на уроці всіх дидактичних принципів.
6. Створення умов для успішного навчання учнів.
ІІ. Психологічні вимоги до уроку
1. Психологічна мета уроку:
1) Проектування розвитку учнів у межах вивчення конкретного навчального предмета і конкретного уроку.
2) Врахування в цільовій настанові уроку психологічної задачі, вивчення теми і результатів, досягнутих у попередній роботі.
3) Передбачення окремих засобів психолого-педагогічного впливу, методичних прийомів, що забезпечують розвиток учнів.
2. Стиль уроку:
1) Визначення змісту і структури уроку відповідно до принципів розвиваючого навчання.
- співвідношення навантаження на пам'ять учнів і їхнє мислення;
- визначення обсягу і відтворюючої діяльності;
- планування засвоєння знань у готовому вигляді (зі слів учителя, з підручника, посібника) і в процесі самостійного пошуку;
- виконання вчителем і учнями проблемно - евристичного навчання (хто ставить проблему, формулює її, хто вирішує);
- облік контролю, аналізу й оцінки діяльності школярів, здійснюваних учителем, а також взаємної критичної оцінки, самоконтролю і самоаналізу учнів;
- співвідношення спонукання учнів до діяльності (коментарі, що викликають позитивні почуття в зв'язку з проблемною роботою, установки, що стимулюють інтерес, вольові зусилля до подолання труднощів і примусу (нагадування про оцінку, різні зауваження, нотації).
2) Особливості самоорганізації вчителя:
- підготовленість до уроку - головне усвідомлення психологічної мети і внутрішня готовність до її здійснення;
- робоче самопочуття на початку уроку й у ході його (зібраність, співнастроєність з темою і психологічною метою уроку, енергійність. Наполегливість у здійсненні поставленої мети, оптимістичний підхід до всього, що відбувається на уроці);
- педагогічний такт (випадки прояву);
- психологічний клімат на уроці (підтримка атмосфери радісного, щирого спілкування, діловий контакт тощо);
3) Організація пізнавальної діяльності учнів:
1. Визначення заходів для забезпечення умов продуктивної роботи, мислення й уяви учнів:
• планування шляхів сприйняття учнями досліджуваних об'єктів і явищ, їхнього мислення;
• використання установок у формі переконання;
• планування умов стійкої уваги і зосередженості учнів;
2. Організація діяльності мислення й уваги учнів у процесі
формування нових знань і умінь:
• визначення рівня сформованості знань і умінь в учнів (на рівні конкретно-почуттєвих уявлень, понять, що узагальнюють образи, «відкриття», «висновки»);
• опора на психологічні закономірності формування уявлень, понять, рівнів розуміння, створення нових образів під час організації розумової діяльності й уяви учнів;
• планування прийомів і форм роботи, що забезпечують активність і самостійність мислення учнів (система запитань, створення проблемних ситуацій, різні рівні проблемно-евристичного вирішення задач, використання задач з відсутніми і зайвими даними, організація інтелектуальних утруднень у ході самостійних робіт, ускладнення завдань із метою розвитку пізнавальної самостійності учнів);
• керівництво підвищенням рівня розуміння (від описового, порівняльного, пояснювального до узагальнюючого, оцінного, проблемного) і формуванням умінь міркувати й робити висновки;
• використання різних видів творчих робіт учнів (пояснення мети роботи, умов її виконання, навчання добору і систематизації матеріалу, а також обробці оформлення роботи).
ІІІ. Гігієнічні вимоги до уроку
1. Температурний режим.
2. Фізико-хімічні властивості повітря (необхідність провітрювання тощо).
3. Освітлення.
4. Попередження втоми і перевтоми.
5. Чергування видів діяльності (зміна слухання, виконання обчислювальних, графічних і практичних робіт).
6. Своєчасне і якісне проведення фізкультхвилинок.
7. Дотримання правильної робочої пози учня.
8. Відповідність росту школяра класних меблів.
|