УРОК хімії, вчителя хімії та біології Дзнезелівської ЗОШ І-ІІІ ступенів - Самборської С.П.
Тема: Сульфатна кислота. Фізичні і хімічні властивості, Сульфати. Якісна реакція на сульфат-іон. Мета : Розглянути склад і властивості розведеної і концентрованої сульфатної кислоти; повторити правила техніки безпеки при роботі з концентрованою і розведеною сульфатною кислотою; навчити експериментально розпізлавати розчини сульфатної кислоти і її солей; розкрити наррдногосподарське значення сульфатної кислоти і її солей; узагальнити і систематизувати знання, про неорганічні кислоти; продовжити формування навичок складання електронного балансу й іонних рівнянь реакцій Обладнання й матеріали : Для роботи за групами: 1-а група— розчини сульфатної кислоти й індикатори; 2-а група— розчини сульфатної кислоти лугу, нерозчинна основа; 3-а група — розчин сульфатної кислоти й купрум оксид; 4-а група — розчин сульфатної кислоти і натрій карбонат; 5-а група — розчин сульфатної кислоти і цинк (залізо). Усім групам — штативи з пробірками . На столі вчителя: концентрована сульфатна кислота і мідь, штатив із пробірками. Для лабораторної роботи: розчини сульфатної кислоти, натрій сульфату, натрій нітрату, барій хлориду, нітратної кислоти, штативи з пробірками. Базові поняття й терміни : Електронний баланс, окисно-відновні рівняння іонні рівняння реакцій, характерні властивості кислот, специфічні властивості кислот, якісна реакція. Тип уроку : Урок вивчення нового матеріалу. ХІД УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. Тест 1.Третій період, шоста група, го¬ловна підгрупа — це положення в періодичній системі хімічного елемента: а) Оксигену; б) Сульфуру; в) Талію. 2. Укажіть елемент, який може мати основний та два збуджені стани: а) Оксиген; б) Сульфур; в) Талій. 3. Укажіть стан елемента Сульфуру в сполуці SО2: а) основний, тому що валентність Сульфуру — IV; б) збуджений, тому що валентність Сульфуру — IV; - в) збуджений, тому що валентність Сульфуру — VI. 4. Прості речовини, утворені одним і тим же елементом, називаються: а) алотропією; б) алотропними видозмінами; в) киснем. 5. Причина алотропії Оксигену: а) різна кількість атомів у молекулі; б) різна будова кристалічної ґратки; в) різна кількість електронів на зо¬внішньому енергетичному рівні; г) різна кількість вільних орбіталей. 6. Сульфур утворює таку кількість оксидів: а) один; б) два; в) чотири; г) шість. 7. Укажіть алотропні видозміни Оксигену:. а) кристалічний та пластичний; б) кисень та азот; в) озон та кисень; г) озон та пластичний. 8. Формула сульфатної кислоти: а)Н2S04; б) Н2S03; в) Н2S; г) НS04; З. Якісною реакцією на сульфат-іон є: а) йон Калію; б) йон Натрію; в) йон Гідрогену; г) йон Барію. 10. Укажіть продукти реакції кон¬центрованої сульфатної кислоти та металів: а) сіль, водень та сполуки Суль¬фуру (сірка, сірководень, сульфур(ІУ) оксид); б) сіль, вода та сполуки Сульфуру(сірка, сірководень, сульфур(ІУ)оксид); в) сіль та сполуки Сульфуру (сір¬ка, сірководень, сульфур(ІУ)оксид). 11. Скільки та які типи солей може утворювати сульфатна кислота? а) Один, середні солі; б) два, середні та основні солі; в) два, середні та кислі солі; г) три, сульфати, сульфіти, сульфі¬ди. 12. Укажіть назву солі FеНSО4 : а) ферум(ІІ) гідрогенсульфат; б) ферум(ІІ) гідрогенсульфіт; в) ферум(И) гідрогенсульфід; г) ферум(Ш) гідрогенсульфіт. Відповіді: 1 — б; 2 — б; 3 — б; 4 — б; 5 - а; 6 — б; 7 — в; 8 — а; 9 - г; 10 -б; 11 -в; 12- а.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ «Мікрофон» 1) Яка формулу сульфатної кислоти? 2) Яка ступінь окиснення Сульфуру у кислоті? 3) Які властивості буде виявляти сульфатна кислота — окисника чи відновника? 4) Які солі може утврювати сульфатна кислота? (Сульфати —середні солі та гідросульфати -кислі солі.)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1.ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ СУЛЬФАТНОЇ КИСЛОТИ Розповідь учителя. Сульфатна кислота —важка безбарвна масляниста рідина.Стара назва сульфатної кислоти — «купоросне масло». Надзвичайно гігроскопічна.Поглинає вологу з виділенням великої кількості теплоти, тому до концентрованої кислоти не можна доливати воду- відбудеться розбризкування кислоти. Для розведення сульфатну кислоту слід доливати до води невеликими порціями. Безводна фатна кислота розчиняє до 70 % сульфур (VI) оксиду, при утворюється суміш Н2SО4, дисерної кислоти Н2S2О7 і надлишкового сульфур (VI) оксиду SО3, яка має назву олеум. Безводна сульфатна кислота майже не проводить електричного струму. За звичайної температури сульфатна кислота нелетка і не має запаху.При нагріванні відщеплює сульфур триоксид доти, поки не утвориться розчин з масовою часткою сульфатної кислоти 98,3 %. 2. ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ СУЛЬФАТНОЇ КИСЛОТИ. Самостійна робота з підручником cт.35,36. 1) Складіть рівняння дисоціації сульфатної кислоти. Як змінюється забарвлення різних індикаторів у розчинах сульфатної кислоти? 2) Запишіть рівняння реакцій, які характеризують такі властивості сульфатної кислоти: — взаємодію з основами (реакція нейтралізації); — з оксидами металів (основними і амфотерними); — із солями (карбонатами, солями барію — якісна реакція на сульфат-іони); — з металами (розведена і концентрована сульфатна кислота.) Демонстрація. Техніка безпеки під час роботи з кислотами. Взаємодія концентрованої сульфатної кислоти з міддю. У пробірку поміщають шматочки мідного дроту, додають концентрованої сульфатної кислоти. Спостерігається виділення газу і змінюєтьс забарвлення розчину — він стає блакитним:, 2Н2S04(КОНЦ) + Си = СиS04 + 2Н2О + SО2 Завдання. Складіть електроні баланси до рівнянь взаємодії концентровано сульфатної кислоти з міддю і розведеної сульфатної кислоти з цинком. Порівняйте окисники і відновники в кожному з рівнянь. Лабораторна робота. Виконується лабораторна робота № 2 «Визначення сульфат-іонів у розчині» [1, § 6, с. 37]. Увага учнів звертається на те, що білий порошкоподібний осад барій сульфату не розчиняється ні у воді, ні в кислотах. Він розчиняється тільки, в концентрованій хлорил.ній кислоті при тривалому кип'ятінні. 3. СОЛІ СУЛЬФАТНОЇ КИСЛОТИ -СУЛЬФАТИ ГІДРОСУЛЬФАТИ,КУПОРОСИ. Розповідь учителя. Учитель розповідає про солі сульфатної кислоти (сульфати) і їх вла-стивості (типові властивості солей), приділяючи особливу увагу умо¬вам одержання гідросульфатів (надлишок кислоти і нестача лугу), дисоціації гідросульфатів (дисоціація іде переважно по стадії: NаНSО4 <=і Nа+ + НSО-, іон НSО- має дуже низький ступінь дисоціації і тому процес НSО- —> Н+ + S02- маловірогідний), перетворенню кислих солей на середні. Учні записують відповідні рівняння реакцій. Робота з підручником. Учні знайомляться з визначенням купоросів [1, § 9, с. 68_70]. 4. ЗАСТОСУВАННЯ СУЛЬФАТНОЇ КИСЛОТИ Й СУЛЬФАТІВ. Розповідь учителя,з використанням опорної схеми №1 Застосування сульфатної кислоти. Сульфатна кислота є найважливішим продуктом основної хімічної промисловості, що займається виробництвом неорганічних кислот, лугів, солей, мінеральних добрив і хлору. За різноманітністю застосування сульфатна кислота займає перше місце серед кислот. Найбільша кількість її витрачається для одержання фосфатних і азотних добрив. Оскільки сульфатна кислота не летка, її використовують для одержання інших кислот — хлоридної, фторидної, фосфатної, ацетної і т. д. Багато сульфатної кислоти йде на очищення нафтопродуктів. Вона застосовується у виробництві вибухових речовин, штучного волокна, барвників, пластмас і багатьох інших речовин. Можна сказати, що сульфатна кислота використовується майже в усіх галузях виробництва. Щорічне виробництво сульфатної кислоти у світі перевищує 1ОО млн т. На потреби сільського господарства витрачається 13 млн т сульфатної кислоти на рік, на виробництво синтетичних миючих засобів 21 млн т, штучних тканин, целюлозної плівки 7 млн т. Робота з підручником. З практичним значенням сульфатної кислоти учні знайом¬ляться за допомогою підручника [1, § 9, 68]. IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Вивчити § 9. 2. Виконати завдання с71, Вправа 82,87.