З 1вересня 2012 року учні перших класів розпочнуть вивчення іноземної мови
Навчання учнів молодшого
шкільного віку - це особливий вид освітньої діяльності. Адже треба прищепити дитині
позитивне ставлення до шкільного життя, сформувати загальнопізнавальні, організаційні,
мовленнєві та контрольно-оцінні вміння і навички, які дадуть можливість розвинути
потенціал особистості, виховати творчу індивідуальність.
За свідченням психологів,
у дітей цього віку переважає
мимовільна увага, оскільки довільна увага потребує певних вольових
зусиль, які у цьому віці ще тільки починають формуватись. Водночас, коли дитина
переборює певні труднощі, вона дістає задоволення, тому що це відповідає її первинній
потребі у творчості. Відчуття задоволення і радості внаслідок досягнення певної
мети викликають у дитини прагнення повторити вольові зусилля у навчальній діяльності.
Оскільки під час зосередження
молодші школярі швидко втомлюються й стійкість уваги слабшає, то це значно впливає
на ефективність навчання. Тому доцільно використовувати ті засоби навчання, які
допомагають зняти напруження, розвантажують психіку й нервову систему, усувають
надмірне навантаження на зір, м'язи рук і впливають на мимовільну та вторинну увагу
дитини, а саме: унаочнення, рухливі ігри, активні види діяльності (малювання, складання,
ТЗН тощо). Навчальна гра
є важливим методичним прийомом, що дає змогу створювати певні ситуації.
Використовуються не тільки
рухові, мімічні, лексичні, граматичні, а й сюжет- но-рольові ігри,
діти перевтілюються у певні образи героїв і виступають вже від їх імені. Єдина
засторога - не зловживати активними видами діяльності, бо вони можуть зумовлювати
підвищення нервового збудження.
Потрібно також не забувати про вікові
особливості дітей, їхні інтереси і використовувати наочність (сюжетні малюнки,
ілюстрації, комікси, діафільми, комп'ютерні навчальні ігри, кінофільми тощо)
для ефективного розвитку функції сприймання. Запам'ятовування унаочненого
матеріалу відбувається набагато швидше та ефективніше, особливо у процесі
активної інтелектуальної діяльності. Діти запам'ятовують невимушено і легко
той матеріал, який викликає позитивні емоції, є привабливим для них і містить
важливу та цікаву інформацію.
Розглядаючи
мовленнєву
діяльність учнів першого класу у процесі вивчення іноземної мови, вчитель має
пам'ятати, що:
•
збереження психічного і фізичного
здоров'я дітей та їх розвиток є основним у процесі навчання;
•
мова вивчається через особисту
діяльність дітей на заняттях, тобто шляхом їх безпосередньої активної участі в
усіх видах навчальної діяльності та іграх, які моделюють спілкування;
•
у дітей, які починають вивчати іноземну
мову, загальні мовленнєві механізми вже сформовані, тож не можна зовсім
абстрагуватися від рідної мови, але вона повинна використовуватись у певних
межах, коли це доцільно;
•
характерною особливістю пам'яті дітей є здатність
копіювати. Вони з легкістю опановують матеріал із привабливим ритмом і
мелодикою (вірші, пісні, заримівки); вивчаючи, продукуючи, інсценуючи вірші,
пісні, казки іноземною мовою, дитина залучається до культури рідної країни та
культури країни, мову якої вона вивчає;
•
запам'ятовування мовного та мовленнєвого
матеріалу дітьми є ефективним за умови супроводження його відповідним зоровим
унаочненням, коли задіяно якомога більше аналізаторів;
ситуативне діалогічне мовлення вважається
більш природним для дітей цього віку.;
Потреба в мовленні формується у дітей на
основі реальних, а не абстрактних, вигаданих ситуацій, їхні внутрішні мотиви
переважають над зовнішніми. Діти дуже допитливі. Прагнення бути зрозумілими,
повідомити іншому про щось, щоб отримати відповідь, і дізнатися, як однолітки
ставляться до них, — це ті основні мотиви, що спонукають до активного
опанування мови й мовлення.
Треба пам'ятати, що роль учителя нині змінюється.
Він повинен бути терплячим і справедливим, не вдаватися до передражнювання, кепкування
і не дозволяти іншим дітям робити це; ставитися з розумінням до потреб дітей; час
від часу використовувати ручну працю (малювання, вирізання, клеєння,
розфарбовування тощо), працювати над виправленням помилок разом з дітьми; готувати
навчальний матеріали, не забуваючи про казки, ігри, вірші, пісні.
Використовуючи сучасні технології навчання,
які є цікавими для дітей, учитель має враховувати їх вікові, психологічні
особливості. Саме внутрішній світ учителя, його досвід, емоції, захопленість
своєю справою, професійна майстерність відіграють велику роль у формуванні особистості
дитини, впливають на її успіхи і невдачі.
Практичні
дослідження показують, що ви вчення іноземних мов з раннього віку сприяє
розвитку інтелекту дитини в цілому, розширенню обсягу пам'яті, розвитку
фонематичного та інтонаційного слуху.