Глибинний зміст самої назви «початкова школа», «школа І
ступеня» зумовлює виняткову роль цієї ланки освіти і особливу відповідальність
педагогів за якість її результатів. Початкова школа, зберігаючи наступність із
дошкільним періодом дитинства, протягом чотирьох років в умовах
цілеспрямованого навчання і виховання забезпечує подальше становлення
особистості дитини, її інтелектуальний, фізичний, морально - етичний,
мовленнєвий, соціальний, емоційно – вольовий розвиток.
Державний стандарт початкової
загальної освіти як основний нормативний документ визначення загальнодержавних
вимог до освіченості випускників на рівні початкової школи спрямовує вчителів
на розв’язання цих завдань.
Будь-який стандарт переглядається
не рідше одного разу на 10 років. Це одна із причин розробки другої редакції
Державного стандарту початкової загальної освіти.
Окрім того, аналіз впровадження
Державного стандарту (2000-2010 рр.) показав певні проблеми. Головною - є рівень
успішності молодших школярів. Аналіз результатів всеукраїнських моніторингових
досліджень рівня навчальних досягнень (2004-2005рр.), міжнародних (TIMSS, PIRLS), регіональних (щорічно)
виявили прогалини у підготовці учнів початкової школи щодо застосування знань,
умінь та навичок. Це друга причина оновлення змісту Державного стандарту
початкової загальної освіти.
Одним із результативних шляхів
рішення означеної проблеми є впровадження компетентного підходу. Запровадження компетенцій у зміст
початкової освіти зумовлено потребою розв′язання ряду нагальних проблем як
для Держави, так і для регіону. Серед них, неспроможність
учня застосовувати засвоєні знання,
уміння, навички, способи діяльності і ціннісні
орієнтації в життєвих ситуаціях, виконувати вимоги суспільства щодо оновлення знань, тобто реалізації неперервного навчання. Здатність
пристосовуватися до швидкої
зміни суспільно-економічних умов, адаптуватися
в змінених умовах, уміти знаходити шляхи розв′язання проблем, що виникають
у практичній, пізнавальній, комунікативній та інших видах діяльності.
Друга редакція Державного стандарту початкової загальної
освіти,
яка почне впроваджуватися з 1 вересня 2012 року, спрямована на розв′язання вищеозначених проблем.
Стрижневими особливостями нового Державного стандарту
початкової загальної освіти є :
- формування ключових компетентностей молодших школярів (зокрема,
загальнокультурної, громадянської, здоров’язбережувальної,
інформаційно-комунікаційної), які дають можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах
діяльності;
- екологічна спрямованість освіти та посилення природничої складової стандарту, що надасть можливість
розвивати здатність учня розв′язувати
доступні соціально і особистісно значущі
практичні та пізнавальні проблемні задачі, пов′язані з реальними об′єктами
природи у сфері відносин «людина - природа»;
- вивчення іноземної мови з 1 класу в усіх загальноосвітніх
навчальних закладах, що буде сприяти
формуванню здатності особистості застосовувати у конкретному спілкуванні знання мови, способи взаємодії з навколишніми
і віддаленими людьми та подіями;
- використання здоров’язбережувальних технологій, що
сприятиме набуттю учнями навичок збереження, зміцнення, використання здоров′я
та дбайливого ставлення до нього, розвитку особистої фізичної культури;
- формування і розвиток в учнів технологічної,
інформаційно – комунікаційної компетентності для реалізації їх
творчого потенціалу і соціалізації у суспільстві.