Демократизація освіти, надання їй профільної спрямованості у старшій щколі вимагає.пошуку шляхів удосконалення підготовки учнів, основної школи до обґрунтованого вибору ними майбутнього напряму навчання. Зазвичай, прийнято, що допрофільна підготовка здійснюється у 8-9.класах із метою орієнтації учнів, сприяння у виборі ними; напряму профільного навчання у старшій школі. Проте не буде зайвим, якщо така підготовка почнеться, вже із 5 класу.
Формами реалізації допрофільної підготовки
учнів визначено:
- курси за вибором і спецкурси (викладаються для всіх учнів класу і тільки за навчальними програмами, рекомендованими чи схваленими
навчально-методичними комісіями всеукраїнського рівня);
- факультативи, предметні гуртки;
- наукові товариства учнів, Мала академія наук;
- предметні олімпіади, конкурси, вікторини і тощо.
Реалізується допрофільна підготовка за рахунок годин варіативної складової навчальних і планів загальноосвітніх навчальних закладів.
Звертаємо вашу увагу, що поряд із вже існуючими навчальними програмами для допрофільної підготовки учнів, у 2013 році для учнів 9 класів підготовлена ще одна - "Основи податкових знань". Відповідно до листа МОН України "Щодо курсу "Основи податкових знань" №1/9-565 від 21.08.2013 року викладання може здійснюватися у 9 класі таким чином:
- за рахунок годин варіативної складової Типових навчальних планів;
- за рахунок інтеграції (у зміст курсів "Основи економічних знань" та "Основи правознавства");
- на виховних годинах, під час проведення позакласних заходів, екскурсій на виробництво підприємства і навіть під час проведення
батьківських зборів (як форма родинного навчання).
Запропонований розподіл годин за розділами і темами у програмі курсу є орієнтовним. Частину навчального часу учитель може використати на власний розсуд з метою глибшого вивчення або повторення навчального матеріалу з урахуванням здібностей та навчальних можливостей учнів конкретного класу.
Враховуючи певні складнощі варіативної складової Типових навчальних планів, пропонуємо варіант інтеграції в курс' "Основи
правознавства. 9 клас":
- Під час вивчення розділу II "Ти – людина значить маєш права" на уроках "Що означає бути громадянином держави", "Конституційні права і свободи людини і громадянина" можна використати §§14-16 підручника "Основи податкових знань" (тема 4) та §§33-35 (тема 15)
- на уроці "Право на працю" можна використати §23 підручника "Основи податкових знань" (тема 10);
- під час вивчення теми "Світ юридичних професій" можна використати §§31-32 підручника "Основи податкових знань" (тема 14).
Крім цього, теми розділу І "Податки в історії нашого народу" доцільніше інтегрувати в курс"Історії України":
7 клас - §§1-6 підручника "Основи податкових знань";
8 клас - §§7-9 підручника "Основи податкових знань";
9 клас - §§9-10 підручника "Основи податкових знань".
Для сучасної України актуальність запровадження нового курсу достатньо очевидна, оскільки формування громадянської компетентності учнів, через практичну діяльність адаптовану до вікових особливостей молоді, є одним із пріоритетних освітніх завдань.
|