Понеділок, 13.05.2024, 17:21
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна БлогРеєстраціяВхід
Меню сайту
    Календар
    «  Квітень 2014  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930
    Хто на сайті

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Корисні посилання
    Форма входу
    Головна » 2014 » Квітень » 14 » З досвіду роботи вчителя біології та географії Мамзіної Г.О.
    17:41
    З досвіду роботи вчителя біології та географії Мамзіної Г.О.
    Мамзіна Галина Олександрівна
    учитель біології і географії
    Вікторівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

    9 клас

    Тема: Зорова сенсорна система
    Мета: Дидактична: сформувати знання учнів про зорову сенсорну систему, конкретизувати поняття «аналізатор» на прикладі зорового аналізатора;
    Розвивальна: встановити взаємозв’язок між будовою та функціями органа зору, розвивати увагу, уяву, пам’ять, логічне мислення учнів;
    Виховна: показати взаємозв’язок навчального матеріалу з життям, сприяти формуванню в учнів наукового світогляду, виховувати бережливе ставлення до власного зору.
    Очікувані результати: учні зможуть характеризувати основні особливості будови і функції зорової сенсорної системи, пояснювати значення зору для забезпечення процесів життєдіяльності організму й взаємозв’язку організму і середовища, обґрунтовувати взаємозв’язок будови і функцій ока, застосовувати отриманні знання для профілактики порушень зору та попередження захворювань органів зору, робити висновки про роль зорової сенсорної системи у житті людини.
    Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
    Ключові поняття та терміни: очне яблуко, білкова оболонка (склера), зіниця, кришталик, склисте тіло, сітківка, передня та задня камери ока, брови, райдужка, повіки, вії, слізні залози, кон’юктива, рогівка, судинна оболонка.
    Обладнання: вологий препарат ока, таблиця «Орган зору», м/м дошка (схема будови ока, складові частини ока, допоміжний апарат ока, ключ відповіді до завдання, запитання для учнів)
    Методи: прийом «Зацікав», біологічний марафон, гра « Аналізатор», гра «ТАК» чи «НІ», біологічний лабіринт, випереджаючі завдання.


    План проведення уроку:
    I. Організаційний момент.
    II. Актуалізація навчальної діяльності.
    III. Мотивація. Повідомлення теми та мети уроку.
    IV. Вивчення нового матеріалу:
    1.Значення зору.
    2.Характеристика будови та розміщення ока.
    3.Допоміжний апарат ока.
    V. Узагальнення вивченого матеріалу.
    VI. Підсумок уроку.
    VII. Домашнє завдання.
    Хід уроку

    І.Організаційний момент.
    (Психологічний тренінг « Подаруй товаришу посмішку)
    ІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
    1. Гра « Аналізатор» ( З наведених окремих частин сенсорних систем скласти схему смакового, слухового, зорового аналізатора. Виконують три учні)


    2. Біологічний марафон (як підсумок гри « Аналізатор», виконують всі інші учні)

    1. Що таке «сенсорні системи?»
    2. Яка інша назва сенсорних систем?
    3. Яка будова сенсорної системи?
    4. Що належить до периферичної системи аналізатора?
    5. Що таке рецептори?
    6. Які є види рецепторів залежно від природи?
    7. Скільки розрізняють у людини основних сенсорних систем?
    8. Назвіть основні сенсорні системи людини .
    9. Що є загальною властивістю сенсорних систем?
    10. Що таке адаптація?
    11. В чому полягає суть адаптації?

    ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
    Вчитель. Шановні діти! Я хочу розповісти вам цікавий випадок, який описує письменник С.Смірнов у своїй книзі « Розповіді про невідомих героїв». Під час Першої світової війни у Брестській фортеці у продовольчому складі замурували російського солдата, який пробув там 9 років (з 1915-1924р). Він мав достатню кількість продуктів і води, але свічок і сірників йому вистачило лише на 4 роки. Наступні 5 років солдат прожив у повній темряві. Коли його знайшли, то виявилося, що він незрячий. Чому?
    ( Відповідь дітей – відбулася атрофія зорових рецепторів)
    Вчитель. Око – це складний оптичний прилад, який здатний реагувати навіть на найменші порції світлової енергії. Навіть неозброєним оком людина бачить свічку вночі на відстані 30 км. Для порівняння: ці дози такі малі, що потрібно було б 10 років, щоб нагріти на 1 градус 1 г води, око відчуває мінімальні кількості світлової енергії - 6-10 фотонів. Рецептори не отримуючи цього мінімуму, атрофуються. Що і сталося у випадку, який описав С.Смірнов у своїй книзі.
    У народі кажуть « Краще один раз побачити, ніж сто раз почути».
    Чи дійсно людина отримує найбільшу кількість інформації за допомогою зорової системи? Що входить до складу цієї сенсорної системи? Які функції виконує кожна складова ока? Відповіді на ці запитання ви зможете дати в кінці нашого уроку, якщо будете максимально уважні.
    ( Оголошення теми і мети уроку)
    ІV. Вивчення нового матеріалу.
    1. Значення зору ( Розповідь учителя з елементами бесіди. Складання схеми «Значення зору»)
    Учитель. Пропоную вам поглянути на мультимедійну дошку. Що ви там бачите?
    ( Нічого)
    (Далі на екрані появляються зображення різних предметів і подій, явищ. Вчитель повторює запитання. Учні називають предмети, явища, які побачили)

    Учитель. З усіх органів чуттів людини око – найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували його, філософи прославляли. М.Горький писав: «Нічого не може бути страшніше, ніж лишитися зору. Це забирає у людини 9/10 світу».
    Це дійсно так, тому, що 90% інформації ми отримуємо завдяки зору. Він забезпечує сприйняття різноманітних предметів, їх кольору, форми, розміру, відстані до них.
    Людина бачить не очима, а за допомогою очей, звідки інформація передається через зоровий нерв, зорові шляхи в певні області потиличних частин кори головного мозку, де формується картина зовнішнього світу, яку ми бачимо. Всі ці органи і складають зорову сенсорну систему. Століттями люди знали: страшно втратити зір. Здавна на Русі найстрашнішим покаранням вважалося осліплення. Чому ця кара була такою страшною? Яке значення має зір у житті людини?
    ( Складання опорної схеми)

    2. Характеристика будови та розміщення ока
    ( Розповідь учителя з демонстрацією схем та рисунків на мультимедійній дошці)
    Учитель. Око розташоване в очній ямці черепа (орбіті). Воно має кулясту форму з опуклою передньою частиною, тому і називається очним яблуком. Така форма дозволяє йому рухатися у певних межах очної ямки.
    Очне яблуко має три оболонки: білкову (склеру), судинну і внутрішню.

    Білкова оболонка найщільніша і найміцніша в усьому оці. Вона надає очному яблуку форму. Складається з волокнистої тканини. Попереду склера переходить у прозору рогівку, що пропускає і заломлює промені світла, оберігає око від ушкоджень та пилу. Вона містить механорецептори, тому дотик до неї спричиняє безумовний рефлекс, який проявляється морганням. Вона добре відновлюється, розрізи на ній можна зшивати.

    Випереджаюче завдання ( Виступ учня. Повідомлення про офтальмолога Філатова та його винахід).

    Учитель. Судинна оболонка складається із райдужки, циліарного тіла та власне судинної оболонки.
    Райдужка містить спеціальний пігмент – меланін, що визначає її забарвлення: від блакитного до темно – коричневого. У центрі райдужки є круглий отвір – зіниця. Завдяки коловим і повздовжнім м’язам вона здатна рефлекторно змінювати свій діаметр у разі зміни інтенсивності освітленості.

    Дослід 1. Спостереження за реакцією зіниць на зміни інтенсивності освітленості та спів дружними рефлекторними реакціями зіниць.

    (Повернути досліджуваного до світла і звернути увагу на ширину його зіниць і на те, що в них однаковий діаметр. На 10 с прикрити одне око досліджуваного, що сидить обличчям до світла та простежити за розширенням зіниці не тільки закритого, а й відкритого ока. (Синхронність зіниць))
    Учитель. Діаметр зіниць змінюється під час емоційних реакцій: за стану страху зіниці розширюються, а за гніву - звужуються. Тому і говорять, що «в страху очі великі».
    У середній частині судинної оболонки міститься циліарне тіло, що складається із війкових м’язів і зв'язок, до яких кріпиться кришталик.
    Випереджаюче завдання ( Повідомлення про кришталик. Виступ учня ).
    Учитель. Власне судинна оболонка – ще одна складова частина судинної оболонки, що являє собою густу сітку кровоносних судин, що забезпечують безперервне живлення ока. Між рогівкою та райдужкою, а також між райдужкою та кришталиком є невеликі простори, заповнені вологою і називаються вони відповідно передньою і задньою камерою ока.
    Внутрішня оболонка – сітківка – є світло сприймальною оболонкою ока. Вона перетворює світлове подразнення на нервовий імпульс і здійснює первинну обробку зорового сигналу.
    3. Допоміжний апарат ока
    Учитель. Шановні діти, чому говорять « Бережи, як зіницю ока»? Чим захищене наше око? Що належить до допоміжного апарату ока, визначте роль кожної його частини, користуючись інформацією на ст.184-185. ( Робота з підручником – 2 хв.)

    (Після роботи з підручником вчитель пропонує гру «Так чи ні» з метою узагальнення та перевірки знань по даному питанню. Вчитель зачитує питання, а учні стверджують чи спростовують інформацію.)
    Гра «Так чи ні »
    - Допоміжний апарат ока представлений бровами та повіками (Ні, ще вії, слізні залози та м’язи ока ).
    - Допоміжний апарат ока виконує переважно допоміжну функцію (Так).
    - Повіки та вії захищають око від пилу (Так).
    - Піт, що стікає з лоба, завдяки бровам потрапляє в очі (Ні).
    - Сльози зволожують та очищують рогівку (Так).
    Фізкультхвилинка для очей (2 хв)
    А) Міцно зажмурити очі на 3-5 сек., а потім відкрити їх на 3-5 сек. Повторити 6-8 разів. (Ця вправа укріплює м’язи вік, сприяє поліпшенню кровообігу і розслабленню м’язів очей.)
    Б) Швидке моргання протягом 10-15 сек. (Сприятиме поліпшенню кровообігу.)
    В) Обертання очима, прагнучи при цьому якомога більше побачити по сторонах. (Очі скоро скинуть втому.)
    V. Узагальнення вивченого матеріалу.
    А) Зорова естафета (за кожним кольором питання)
    Яке значення має зір для людини ? Назвіть оболонки ока.
    Які функції виконують оболонки ока ? Які функції виконує зіниця ?
    Які органи захищають очне яблуко від шкідливого впливу ? У якій оболонці відбувається перетво- рення світлового подразнення на нервовий імпульс ? Які особливості рогівки ? Яка будова ока (розказати і показати на муляжі).
    Б) Визначте відповідність між структурами ока і функціями, які вони виконують.

    1. Рогівка
    2. Зіниця
    3. Склисте тіло
    4. Судинна оболонка
    5. Кришталик
    6. Сітківка
    А. Пропускають світлові промені і заломлюють їх.
    Б. Підтримує тиск в оці.
    В. Регулює кількість світла.
    Г. Перетворює світлове подразнення на нервовий імпульс.

    Відповідь: ( ключ )

    А – 1,3,5
    Б – 3
    В – 2
    Г – 6

    В) Гра « Плутанка» ( назвати правильно термін і дати йому визначення)
    Ераскл – склера-білкова оболонка ока.
    Кавірог – рогівка-прозора передня частина білкової оболонки.
    Штилакрик – кришталик – прозоре еластичне тіло, оточене війковим тілом.
    Злисьо - сльози – рідина слізних залоз.
    Цязині – зіниця – отвір у райдужці, що регулює кількість світла, що потрапляє в око.

    Г) Чи корисно плакати? (Так. Сльози зволожують і очищають рогівку)
    V. Підсумок уроку.
    - Діти дають відповідь на питання поставлені на початку уроку.
    - Вчитель підводить підсумки уроку, виставляє оцінки інший вислів

    VI. Домашнє завдання.
    Опрацювати матеріал параграфа 67, повторити параграф 66. Підготувати повідомлення про іридодіагностику.
    Категорія: Природничо-математичні дисципліни | Переглядів: 1175 | Додав: mrpz