Нові вимоги до оцінювання навчальних досягнень молодших школярів розроблено на засадах компетентнісного підходу, який передбачає спрямованість навчального процесу на формування в учнів ключових і предметних компетентностей .
Державним стандартом початкової загальної освіти (освітня галузь «Мови і літератури») і новою навчальною програмою з української мови для 1-4 класів визначено, що основна мета початкового курсу української мови полягає у формуванні комунікативної компетентності , складниками якої є:
- досвід мовленнєвої діяльності;
- знання про мову й мовлення;
- орфографічні й пунктуаційні вміння;
- графічні навички письма.
Перевірка аудіативних умінь (слухання-розуміння) здійснюється шляхом прослуховування художнього тексту і виконання тестових завдань, що стосуються його змісту , послідовності подій , головної думки. Обсяги текстів , згідно з програмою, відповідають таким нормам:
- у 2 класі - 120-200 слів;
- у 3 класі - 220-300 слів;
- у 4 класі - 320-400 слів.
Тексти для перевірки аудіативних умінь мають такі характеристики:
- у 2 класі - 4 запитання з двома варіантами відповідей;
- у 3 класі - 6 запитань з трьома варіантами відповідей ;
- у 4 класі - 6 запитань з чотирма варіантами відповідей.
Оцінювання тестових завдань, призначених для перевірки аудіативних умінь , здійснюється таким чином:
- у 2 класі - 3-4 репліки;
- у 3 класі - 4-5 реплік;
- у 4 класі - 5-6 реплік.
Зазначаємо, що вказані обсяги розраховані на двох учасників діалогу. При цьому не враховуються формули мовленнєвого етикету (слова ввічливості, формули звертання).
Монологічне мовлення перевіряється шляхом побудови усних та письмових переказів і творів.
Для переказів слід використовувати тексти визначених навчальною програмою обсягів , а саме:
- у 2 класі - 40-50 слів;
- у 3 класі - 50-70 слів;
- у 4 класі - 70-100 слів.
Обсяги учнівських творів , відповідно до програми , мають бути такими :
- у 2 класі - близько 40 слів;
- у 3 класі - близько 60 слів;
- у 4 класі - 60-80 слів.
За усні та письмові перекази й твори виставляється одна оцінка - за зміст. Грамотність письмових зв’язних висловлювань оцінюється вербально.
Перевірка навички читання здійснюється лише в 1 класі (у 2-4 класах цей вид перевірки проводиться на уроках літературного читання). Під час перевірки беруть до уваги :
- спосіб читання (буквами, складами, цілими словами);
- правильність;
- виразність (на кінець 1 класу - 20-30 слів за хвилину);
- розуміння змісту прочитаного.
Знання про мову й мовлення перевіряються в кінці вивчення мовного розділу шляхом проведення тестових контрольних робіт, які мають такі характеристики:
- у 2 класі пропонується 5 завдань: 3 закритих ( з трьома варіантами відповідей ) і 2 відкритих;
- у 3 класі - 8 завдань: 4 закритих ( з трьома варіантами відповідей) і 4 відкритих;
- у 4 класі - 8 завдань: 4 закритих (з чотирма варіантами відповідей) і 4 відкритих.
Звертаємо увагу на те, що в контрольних роботах для 2-го класу збільшено кількість відкритих завдань до двох (раніше пропонувалось одне відкрите завдання) і в результаті загальна кількість становить п’ять завдань. У 4 класі на відміну від попередніх критеріїв оцінювання, в закритих тестових завданнях пропонується по 4 варіанти відповідей (було по три варіанти).
Оцінюються запропоновані тестові роботи таким чином:
- у 2 класі за кожне закрите завдання виставляється 2 бали, за закрите - 3 бали;
- у 3-4 класах за закриті завдання виставляється по 1 балу, за закриті - по 2 бали.
За допущені у відкритих завданнях орфографічні й пунктуаційні помилки на вивчені правила знімається 1 бал.
Перевірка орфографічних і пунктуаційних умінь здійснюється
шляхом списування текстів і написання диктантів.
Обсяги текстів для списування й диктантів, згідно з програмою, повинні бути такими:
- у 1 класі - 20-30 слів;
- у 2 класі - 30-50 слів;
- у 3 класі - 50-70 слів;
- У 4 класі - 70-90 слів.
При оцінюванні диктантів та списаних текстів береться до уваги грамотність, каліграфія і культура оформлення письмової роботи .
Грамотність оцінюється за поданою нижче шкалою:
1 бал - 9 і більше помилок;
2 бали - 8 помилок;
3 бали - 7 помилок;
4 бали - 6 помилок;
5 балів - 5 помилок;
6 балів - 4 помилки;
7 балів - 3 помилки;
8 балів - 2 помилки;
9 балів - 1 помилка;
10 балів - 1 негруба помилка або 2-3 виправлення;
11 балів - 1 виправлення;
12 балів - без помилок і виправлень.
Звертаємо увагу на те, що від оцінки за грамотність віднімається 1-2 бали за недотримання каліграфії і / або культури оформлення роботи
На основі списаного тексту здійснюється також оцінювання графічної навички . При цьому в 1 класі беруться до уваги каліграфія (форма, розмір, нахил, поєднання букв) і дотримання учнем гігієнічних правил. Оцінюються зазначені показники вербально.
У 2-4 класах оцінювання графічної навички здійснюється в балах. До уваги береться - форма букв, її розмір, нахил, поєднання, а також культура оформлення роботи і швидкість письма. За кожний із зазначених шести показників виставляється по 2 бали.
Швидкість письма рекомендуємо перевіряти таким чином: розпочинати списування тексту учні мають одночасно за сигналом учителя. Через 3 хвилини педагог дає команду зупинитись, поставити олівцем вертикальну лінію після останнього списаного знака (букви, коми, крапки, тощо) і продовжити списування тексту. Під час перевірки виконаної роботи вчитель підраховує кількість знаків до позначеної олівцем лінії , ділить отриманий результат на 3 хвилини й одержує таким чином середню швидкість письма кожного учня.
Норми швидкості письма визначені програмою і становлять:
- у 2 класі - 16 -25 знаків/хв;
- у 3 класі - 26 -35 знаків/хв.;
- у 4 класі - 36 – 45 знаків/хв.
Під час оцінювання ведення робочого зошита з української мови беруться до уваги каліграфія, грамотність, культура оформлення робіт , робота над помилками. За кожний із зазначених чотирьох показників виставляється від 1 до 3 балів ( наприклад, якщо всі роботи в зошиті виконані каліграфічно правильно , то за цей показник виставляється 3 бали, якщо в роботах трапляються окремі помилки в написанні чи поєднанні букв - виставляється 2 бали, за значні порушення каліграфії - 1 бал, у разі, якщо роботи в зошиті виконані некаліграфічно, за каліграфію виставляється нуль балів).
Оцінювання роботи над помилками слід здійснювати таким чином: 3 бали виставляється , якщо після кожної перевіреної вчителем роботи наявна робота над помилками в такому вигляді: виписане слово, в якому було допущено помилку, після нього записано 2- 3 слова на це саме правило і речення зі словом, у якому була помилка. Якщо учень записав тільки слова - виставляється 2 бали. Коли виписане лише слово, в якому була помилка, ставиться 1 бал. За відсутності робіт над помилками виставляється нуль балів.
Оцінку за ведення зошита заносять до класного журналу і враховують як поточну.
Звертаємо увагу на те, що в кінці 4 класу змінено спосіб перевірки писемного мовлення: замість письмового переказу учні повинні писати твір.
Загальні методичні поради щодо перевірки й оцінювання навчальних досягнень молодших школярів з української мови:
- письмові контрольні роботи з української мови проводяться на другому або третьому уроці за розкладом у середині робочого тижня, не більше однієї роботи в день, а протягом тижня - не більше двох;
- недоцільно проводити на одному уроці дві перевірні роботи;
- усі письмові роботи навчального і контрольного характеру слід перевіряти до наступного уроку;
- після перевіреної роботи повинна бути робота над помилками, виконана колективно під керівництвом учителя чи самостійно;
- виправлення різних видів помилок рекомендується здійснювати такими способами: 1) графічно неправильно написану літеру вчитель підкреслює й на полях чи в окремому рядку для практичного виправляння дає зразок правильного їх написання ( під час формування графічних навичок допускається виправлення форми літери з метою вказування, де саме учень припускається помилки , неправильність нахилу помічається похилою лінією поряд із буквою, яку дитина написала неправильно); 2) граматичні та пунктуаційні помилки вчитель підкреслює і виправляє власноруч; 3) стилістичні й лексичні - підкреслює хвилястою лінією (на наступних уроках найтиповіші з них колективно обговорюються, внаслідок чого неправильно побудовані речення удосконалюються й записуються в зошит);
- до виправлення помилок у письмових роботах учитель може підходити диференційовано: у зошитах учнів, які навчаються на достатньому й високому рівнях, підкреслити слово з помилкою, в інших учнів - підкреслити помилку. Саме виправлення пропонується зробити учням під час виконання роботи над помилками. Виправляти записи повністю потрібно в зошитах учнів, які неспроможні зробити це самостійно. Такий підхід до перевірки учнівських зошитів потребує повторного їх перегляду.
|