Четвер, 02.05.2024, 08:59
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна БлогРеєстраціяВхід
Меню сайту
    Календар
    «  Червень 2015  »
    ПнВтСрЧтПтСбНд
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930
    Хто на сайті

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0
    Корисні посилання
    Форма входу
    Головна » 2015 » Червень » 5 » Методичні рекомендації щодо відзначення 19 річниці дня Конституції України
    15:57
    Методичні рекомендації щодо відзначення 19 річниці дня Конституції України

     

    МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ ДО ДНЯ КОНСТИТУЦІЇ

    Історична довідка

    Джерелом права будь-якої держави є Конституція. Її ще називають Основним законом, який закладає підґрунтя організації і діяльності держави та формування у ній громадянського суспільства. Конституція – це своєрідний суспільний договір, у якому народ визначає основні напрями свого подальшого розвитку та існування, гарантії прав і свобод громадян у суспільстві.  

    Українська правознавча традиція дуже багата взірцевими прикладами правового законотворення. Так, у свій час була створена перша європейська конституція – «Пакти і Конституції прав і вольностей Війська Запорозького» Пилипа Орлика. Цей документ на десятки років випередив розвиток західноєвропейської правової думки, заклавши дійсно демократичне підґрунтя в процесі українського державотворення.

    Вагомий внесок у розвиток українського конституціоналізму зробили Універсали Центральної Ради. Якщо I, II та III Універсали виходили з того, що Україна – це автономія у складі федеративної Росії, то IV Універсал, прийнятий  22 січня 1918 року, офіційно проголошував незалежність Української Народної Республіки.

    29 квітня 1918 року Центральною Радою було ухвалено проект Конституції Української Народної Республіки і обрано Михайла Грушевського Президентом УНР. Проте через історичні обставини ця Конституція так і не набула чинності.

    У світовій історії засновником європейського конституціоналізму вважають середньовічну Англію, яка, до речі, й досі не має свого основного закону як коди­фікованої конституції – єдиного цілісного документу із внутрішньою структурою. Однак, саме українці створили предтечу європейських конституцій. У 1991 році, здобувши державну незалежність,  ми отримали ще один шанс побудувати вільне і демократичне суспільство.

    Історія українського державотворення певною мірою непослідовна. Конституція Пилипа Орлика створювалась у засланні для держави, якої фактично не існувало. Чотири радянські конституції, попри усталений стереотип, що «вони були непогані, але не виконувались», − не були конституціями, як такими, взагалі. Вони не несли юридичного підґрунтя для інших законодавчих актів та не реалізовували, наприклад, принципу розподілу влади.

    Саме тому Конституція України незалежної стала, насамперед, правовим актом держави  і символом громадянського суспільства. Діюча нині Конституція України набрала чинності з дня її ухвалення Верховною Радою України – 28 червня 1996 року.

    День Конституції ми не повинні сприймати не тільки як свято на честь нормативного акту. Ми маємо усвідомлювати, що це день становлення і затвердження наших прав і свобод. День ствердження того, − як зазначено у статті 3 Конституції України − що «людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю».

    Із метою належного відзначення Дня Конституції України, упродовж 25-28 червня 2015 року у навчальних закладах, оздоровчих таборах області рекомендуємо:

    • провести науково-практичні конференції за участю представників органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, міжнародних, громадських організацій, політичних партій, діячів науки і культури з тем: «Конституція України – гарант захисту прав людини», «Історія становлення і розвитку Конституції України», «Конституційне закріплення основ громадянського суспільства в Україні», «Державно-конституційні традиції козацької доби», «Конституційна реформа і розвиток Української державності» тощо;
    • круглі столи за участю молоді, наукових працівників краєзнавчих музеїв регіону з теми «Конституція України – Основний Закон держави»;
    • бесіди з метою виховання в учнів поваги до державних символів України, формування правової культури та отримання знань про конституційні права і свободи;
    • покладання квітів до пам’ятних знаків та пам’ятників видатним діячам українського державотворення, борцям за свободу і незалежність України.

    Рекомендаційний список літератури

    1. Дика Л. В. Знаємо свої права, виконуємо свої обов’язки : [сценарій до Дня Конституції України] / Л. В. Дика //  Розкажіть онуку.  –  2011. – № 9. – С. 17-20.
    2. Жити за Основним Законом країни: сценарій до 15-річчя прийняття Конституції України // Позакласний час. – 2011. – № 5. – С. 104.
    3. Конституція Країни Дитинства : [незвичайна Конституція, написана Артемом Костенко, учнем 9-го класу школи № 100 м. Харкова] // Розкажіть онуку. – 2011. – № 9. – С. 21-28.
    4. Жити за Основним Законом : сценарій до Дня Конституції // Позакласний час. – 2010. – № 5. – С. 120-122.
    5. Білий О., Вовк В. Яка Конституція потрібна Україні? [Текст] / О. Білий,

     В. Вовк // Сучасність. – 2008. – № 10. – С. 6-13.

    1. Гетьман В. П. Як приймалась Конституція України [Текст] : нотатки учасника розробки Основного закону України – К., 1996. – 127 с.
    2. Головань Т. Конституційне право України [Текст] : система уроків /

     Т. Головань // Історія в школі. – 2007. – № 6. – С. 33–43.

    1. Жувалова Н. Методична розробка уроку «Конституція України в моєму житті» : для учнів 6 кл. [Текст] / Н. Жувалова // Відкритий урок. – 2005. – № 9-10. – С. 47-51.
    2. Караванський С. Про мову Конституції України [Текст] / С. Караванський // Визвольний шлях. – 1996. – № 12.  – С. 1411–1417.
    3.  Кльофа, І. В. Правовий брейн-ринг «Чи знаєш ти Конституцію України» [Текст] : 9–11 кл. / І. В. Кльофа  // Історія та правознавство.  –  2011. – № 16/18. – С. 25-31.
    4.  Кресін  О. Конституція України : традиційне і нове [Текст] / О. Кресін // Віче. – 1998. – № 9. – С. 47-55.
    5.  Михальова. С. В. Дидактичні матеріали «Чи знаєте ви Конституцію України» [Текст] / С. В. Михальова // Історія та правознавство. – 2011. – № 16/18. – С. 32-40.

    Корисні лінки:

    • Сценарій тематичного свята «Живи та міцній, наша юна Державо» (до Дня Конституції України) [Електронний ресурс]. – Режим доступу. – http: // www.nmck-volyn.com.ua/scenarios_detail.php?id=65.
    • Сценарій святкування Дня Конституції [Електронний ресурс]. – Режим доступу. – http://minusstar.rolka.su/viewtopic.php?id=2679.
    • Сценарій проведення  Дня Конституції [Електронний ресурс]. – Режим доступу. – http: // krughouse.org.ua/load/0-0-0-17-20.
    • Конституція України в моєму житті: сценарій виховної справи [Електронний ресурс]. – Режим доступу. – http: // www.ukrreferat.com/index.php?referat=50550&pg=1.
    • День Конституції [Електронний ресурс]. – Режим доступу. – http:// mirvol.at.ua/publ/34-1-0-226.
    • День Конституції України [Електронний ресурс] // You Tube. – Режим доступу : http://www.youtube.com/watch?v=frrh2A9OkXY.
    • День Конституції України [Електронний ресурс] // You Tube. – Режим доступу : http://www.youtube.com/watch?v=IPQT2TVY9gY.
    • День Конституції України. 28 червня. Державний Гімн України. О. Пономарьов [Електронний ресурс] // You Tube. – Режим доступу : www.youtube.com/watch?v=IPQT2TVY9gY.
    • День Конституції: вірші, поздоровлення [Електронний ресурс] // Портал журналістів і блогерів. – Режим доступу : http:// knuj.org/ua/entertainment.html?categoryid=136.
    • Сценарій святкування Дня молоді і Дня Конституції [Електронний ресурс] // Все для шкільних свят. – Режим доступу : http://forschool.in.ua/?p=553.
    • Вірш-привітання до Дня Конституції України [Електронний ресурс] // Леся Вознюк. Авторський блог. – Режим доступу : http://lesia.vozniuk.com/poem/virsh-do-dnia-konstytutsiji/.
    • Конституція України в моєму житті – сценарій [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.referatcentral.org.ua/pedagogy_load.php?id=2143.
    • Виховний захід «День Конституції в гімназі» [Електронний ресурс]. – Режим доступу. – http://www.teacherjournal.com.ua/shkola/vixovna-robota-v-shkoli/1588-vixovnij-zaxd-qden-konstitucz-v-gmnazq.html
    • Ми – діти твої, Україно! [Електронний ресурс]. – Режим доступу. –http://www.dnipro-ukr.com.ua/scenariy-20719.html.
    •  

    МАТЕРІАЛИ ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИХОВНИХ ЗАХОДІВ ДО ДНЯ КОНСТИТУЦІЇ В ЛІТНІХ ТАБОРАХ

     

    День Конституції України — державне свято України. Святкується щорічно 28 червня на честь прийняття Конституції України в 1996 році.

    День Конституції України — єдине державне свято, що встановлено власне Конституцією:

    « Стаття 161. День прийняття Конституції України є державним святом - Днем Конституції України.

     

    Сценарій флешмобу «Правова держава»

    Учасники по двоє вибігають вигукуючи слова:

    правова культура – це міцність держави,

    правова культура – це сила держави,

    правова культура – це знання права,

    правова культура – це верховенство права,

    правова культура – це правосвідомість,

    правова культура – це престиж держави,

    правова культура – це стабільність держави,

    правова культура – це визнання держави,

    правова культура – це міцність держави.

    Останні слова: «Міцність держави – це ми!», – вигукують учні всі разом, піднявши руки із синьо-жовтими стрічками.

     

     «Бліц-розминка» Чи знаєш ти?..

    Запитання:

    - Основний Закон держави – (Конституція).

    - «Конституція» у перекладі з латинської мови – (Устрій, установлюю).

    - Універсальна політична форма організації суспільства – (Держава).

    - Скажіть давньогрецькою мовою «влада народу» - (Демократія).

    - Основне і невід’ємне право людини – ( На життя).

    - Вищий ступінь розвитку живих організмів на землі – (Людина).

    - Основне джерело права України – (Нормативно-правовий акт).

    - Коли була прийнята Перша Конституція в Україні? – (1710 р. Конституція Пилипа Орлика – Конституція прав і свобод Запорозького війська).

    - Коли була прийнята декларація про державний суверенітет України? (16 липня 1990 р.).

     

    Термінологічна розминка.

    Пригадайте визначення таких понять:

    Право – це … (сукупність загальнообов’язкових правил поведінки установлених державою).

    Закон – це … (офіційний письмовий документ, який містить норми права і приймається законодавчим органом держави).

    Конституція – це … (основний закон держави, що визначає основи суспільного і державного ладу, систему державних органів, порядок їх утворення й діяльності, права й обов’язки громадян).

    Хто такий омбудсмен? (Уповноважений Верховної Ради України з прав людини).

     

    Вікторина для старшокласників «Конституційні права та обов’язки».

    Для проведення вікторини необхідно 2 команди учасників. Кожній команді роздати текст Конституції та картки, на яких роздруковані різні ситуації, що стосуються правопорушень. Команда, яка перша знайде і обґрунтує свою відповідь – перемогла.

    Ситуація 1. Валя К. допомагає мамі розносити пошту. Вона дуже цікавиться життям своїх друзів, а тому іноді перечитує листівки, листи, адресовані іншим. Які права людини вона порушує? (Стаття 31 Конституції України).

    Ситуація 2. У багатьох американських фільмах фінал такий: затримавши злочинця, правоохоронець говорить: «Ви маєте право мовчати. Усе, що ви скажете, може бути використане проти вас. Ви маєте право на... Про які права людини і громадянина тут ідеться? Чи маєте ви такі права? (Стаття 29 Конституції України).

    Ситуація 3. Один канадський письменник говорив: «Право бути здоровим у наші дні – настільки дорога річ, що його може дозволити тільки багатий». Що мав на увазі письменник? (Стаття 49 Конституції України).

    Ситуація 4. Дев’ятирічний Сергій написав вірші й хотів надіслати їх у дитячий журнал. Але його старший брат Дмитро сказав: «Даремно посилаєш. Ти ж неповнолітній, не можеш бути автором, і тому твої вірші не надрукують». Чи правий Дмитро? (Статті 34, 54 Конституції України).

    Ситуація 5. Громадянин М. перейшов вулицю на червоне світло. Водій, намагаючись його не збити, різко вивернув кермо. У результаті зіткнулись два автомобілі. Яке правопорушення здійснив громадянин М.? (Порушив правила дорожнього руху).

    Ситуація 6. Громадянин К. запідозрив свого сусіда Б. у крадіжці магнітофона, виламав двері квартири Б. і знайшов свою річ. Ні громадянин К., ні Б. не повідомили про ці події в правоохоронні органи. Хто з них і як порушив Конституцію України? (Стаття 30 Конституції України).

    Ситуація 7. Чи може жінка стати Президентом України? (Стаття 24 Конституції України).

    Ситуація 8. Напередодні огляду шкільної художньої самодіяльності директор школи змусив працювати вчителів без вихідних протягом місяця. Дайте оцінку діям директора. Яке конституційне право порушено? (Стаття 45 Конституції України).

     

    Гра «Немає правил»

    Для проведення гри учасники діляться на 2 або 3 команди і шикуються в ряд. Першим стоїть капітани команд. Ведучий дає по маркеру (або іншому предмету) і оголошує: «Гра почалася!». Очевидно, учасники будуть у розпачі через відсутність вказівок, після хвилини такої «гри» ведучий зупиняє її словами: «Стоп! Ви порушили правила!» і пояснює гру, говорячи, що маркер треба спочатку передати в кінець ряду, а потім повернути його тим, хто починав: виграє команда, яка закінчує першою.

    Ведучий знов розпочинає гру зі слів «Гра почалася», учасники починають грати, а він їх знов зупиняє словами «Стоп! Ви порушили правила!» і пояснює, що вони забули, що можна передавати маркер лише через ліве плече. На це вони можуть почати скаржитися, або обурюватися, що ведучий нічого не сказав про ці правила, ведучий не звертає уваги на зауваження. Після чергового старту ведучий зупиняє учнів: «Ви знов порушили правила» і додає нове правило, наприклад, маркери слід передавати правою рукою, а приймати лівою. Гра починається й триває до завершення.

    Ведучий визначає переможців і розповідає про значення законів у житті людини, суспільства, держави і світу в цілому. 

    Категорія: Суспільно-гуманітарні дисципліни | Переглядів: 1539 | Додав: SmP